Ravitsemuspassi
 
 
 

2.9.5. Suola

Suolasta (NaCl, natriumkloridi) 40 % on natriumia. Natrium on elimistölle välttämätön ravintoaine, mutta sen runsas saanti kohottaa verenpainetta. Natriumin todellinen tarve elimistössä on pieni, suolaksi laskettuna 1,5 g. Tämä määrä saadaan jo maidon, lihan ja kasvisten sisältämästä luontaisesta natriumista*, joten lisättyä suolaa ei välttämättä tarvita. Suomalaiset saavat tarpeeseen nähden moninkertaisen määrän suolaa.



Suomalaisten suolan saanti on edelleen runsasta, vaikka suolan saanti on vähentynyt viime vuosikymmenten aikana. Miesten suolan saanti on keskimäärin 10 g ja naisten lähes 7 g vuorokaudessa.

Suolaa suositellaan vain niukasti:

  • Aikuisilla suolan saantisuositus on enintään 5 grammaa (1 tl) päivässä
  • 2–10-vuotiaiden lasten suolan saannin tulisi olla korkeintaan 3–4 g/vrk, ja alle 2-vuotiaiden enintään 2 g/vrk. Imeväisikäisten (alle 1-v) ruoissa ei käytetä lainkaan suolaa tai suolaa sisältäviä elintarvikkeita.

Päivittäisestä suolasta suomalaiset saavat valtaosan (n. 80 %) piilosuolana elintarvikkeista. Merkittävimmät piilosuolan lähteet ovat:

• Lämpimät ruoat
• Leipä ja muut viljavalmisteet
• Lihavalmisteet (makkarat, leikkeleet)
• Juustot
• Mausteseokset
• Runsassuolaiset naposteltavat.

Peruselintarvikkeissa eli viljassa, lihassa, maidossa, kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa eisuolaa sellaisenaan ole, joskin niissä on pieniä määriä luontaista natriumia.



Leivästä ja pääaterioilta saadaan suurin osa päivittäisestä kokonaissuolasta. Saanti vähenee tehokkaimmin, kun ateriat koostetaan mahdollisimman vähän suolaa sisältävistä, kuten Sydänmerkki-tuotteista, ja ruoanvalmistuksessa käytetään kohtuudella suolaa. Kriteereitä terveellisemmille pääruoille löydät Sydänmerkiltä tai ravitsemussuosituksista. Pääruoan ohella, leipien vähäsuolaisuuteen tulee kiinnittää huomiota.

Runsassuolaisia elintarvikkeita, kuten lihavalmisteita, oliiveja, suolakurkkuja, monia juustoja ja napostelutuotteita, suositellaan käytettäväksi vain harvoin. Lisäksi erilaisissa mausteissa ja niiden seoksissa, liemivalmisteissa sekä maustekastikkeissa, kuten soijakastikkeessa, sinapissa ja ketsupissa, on usein korkea suolapitoisuus. Kun ko. Tuotteita käytetään ruuanvalmistuksessa, kannattaa suolaa lisätä varovaisesti tai ei lain-kaan.


Ruokasuolaa ovat tavallinen pöytäsuola, merisuola ja vuorisuola. Näiden tilalla voi hyödyntää halutessa mineraalisuolaa (esimerkiksi Pansuola® tai Seltin®). Näissä valmisteissa osa natriumista on korvattu kaliumilla ja magnesiumilla. Vähempisuolaiseen ja siten terveellismpään lopputulokseen pääsee myös tavallisella suolalla, kun käyttää suolaa aiempaa niukemmin. Suola kannattaa valita jodioituna.


 

*) Pakkauksessailmoitettavaan suolamäärään lasketaan sekä elintarvikkeeseen lisätty suola että raaka-aineiden luontaisesti sisältämä natrium. Näin esimerkiksi jogurtissa, maustamattomassa lihapakkauksessa tai porkkanapussissa on suolamerkintä, vaikka niihin ei ole lisätty suolaa. Suola tuleeluontaisesta natriumista.

Tiedätkö?

Vähäsuolaisen ruoan makuun tottuu 1-2 viikossa!

Lue lisää Suolan vähentämisestä luvusta 3.1.1

(Kuva: Sydänliitto)

Lisätiedonnälkään:

Suolaa sataa

Lue lisää suolasta, erityisesti piilosuolasta, Kuluttajaliiton Syö hyvää -sivustolta

Miksi suola ei ole suositeltavaa?

Runsas suolan saanti kohottaa ja saannin vähentäminen alentaa verenpainetta. Runsas suolan käyttö lisää sydän- ja verisuonisairauksien vaaraa myös verenpaineesta riippumatta. Suola voi altistaa myös osteoporoosille ja joillekin syöville sekä voi pahentaa astman oireita.

Matalaan verenpaineeseen suolan käytön lisääminen ei ole sopiva hoitokeino.