Ravitsemuspassi
 
 
 

2.9.5. Suola

Suolasta (NaCl, natriumkloridi) 40 % on natriumia. Natrium on elimistölle välttämätön ravintoaine, mutta sen runsas saanti kohottaa verenpainetta. Natriumin todellinen tarve elimistössä on pieni, suolaksi laskettuna 1,5 g*. Tämä määrä saadaan jo maidon ja lihan sisältämästä luontaisesta natriumista, joten lisättyä suolaa ei välttämättä tarvita. Suomalaiset saavat tarpeeseen nähden moninkertaisen määrän suolaa.



Suomalaisten suolan saanti on edelleen runsasta, vaikka suolan saanti on vähentynyt hitaasti viime vuosikymmenten aikana. Miesten suolan saanti on keskimäärin 7 g ja naisten 6 g vuorokaudessa.

Suolaa suositellaan vain niukasti:

• Aikuisilla suolan saantisuositus on enintään 5 grammaa (1 tl) päivässä
• Ikääntyneille suositellaan kohtuullista suolan käyttöä tottumukset ja mieltymykset huomioon ottaen
• 2–10-vuotiaiden lasten suolan saannin tulisi olla korkeintaan 3–4 g/vrk, ja alle 2-vuotiailla saantisuositus on suhteutettu energiansaantiin.



Päivittäisestä suolasta suomalaiset saavat 80 % piilosuolana elintarvikkeista. Merkittävimmät piilosuolan lähteet ovat:

• Lämpimät ruoat
• Leipä ja muut viljavalmisteet
• Lihavalmisteet (makkarat, leikkeleet)
• Juustot
• Mausteseokset
• Runsassuolaiset naposteltavat.

Peruselintarvikkeissa eli viljassa, lihassa, maidossa, kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa ei ole sellaisenaan suolaa, joskin niissä on pieniä määriä luontaista natriumia. Suola lisätään ruokaan ruoanvalmistuksessa tai elintarvikkeiden tuotannossa.



Leivästä ja pääaterioilta saadaan suurin osa päivittäisestä kokonaissuolasta. Saanti vähenee tehokkaimmin, kun ateriat koostetaan mahdollisimman vähän suolaa sisältävistä, kuten Sydänmerkityistä, tuotteista, ja ruoanvalmistuksessa käytetään mahdollisimman vähän suolaa. Leipien vähäsuolaisuuteen (<0,7 %) tulee myös kiinnittää huomiota.

Runsassuolaisia elintarvikkeita, kuten lihavalmisteita, oliiveja, suolakurkkuja, monia juustoja ja napostelutuotteita, suositellaan käytettäväksi vain harvoin. Lisäksi erilaisissa mausteissa ja niiden seoksissa, liemivalmisteissa sekä maustekastikkeissa, kuten soijakastikkeessa, sinapissa ja ketsupissa, on usein korkea suolapitoisuus.


Ruokasuolaa ovat tavallinen pöytäsuola, merisuola ja vuorisuola. Näiden tilalle suositellaan mineraalisuolaa (esimerkiksi Pansuola® tai Seltin®). Näissä valmisteissa osa natriumista on korvattu kaliumilla ja magnesiumilla. Mineraalisuoloja tulisi silti käyttää niukasti, sillä niissäkin natriumkloridin osuus on noin puolet.

 

 


 

 
 

 

*) Kun natriumin määrä kerrotaan 2,5:llä, saadaan sen vastaavuus ruokasuolana. Esim. Leivässä on natriumia pakkausselosteen mukaan 0,4 g/100 g. Suolaksi muutettuna tämä on 0,4 g x 2,5 = 1 gramma suolaa per 100 g leipää. Onko leipä suositusten mukaisesti riittävän vähäsuolaista?

 

Tiedätkö?

Vähäsuolaisen ruoan makuun tottuu 1-2 viikossa!

Lue lisää Suolan vähentämisestä luvusta 3.1.1

 

(Kuva: Sydänliitto) 

 

Lisätiedonnälkään:

Suolaa sataa

Lue lisää suolasta, erityisesti piilosuolasta, Kuluttajaliiton Syö hyvää -sivustolta

 

Miksi suola ei ole suositeltavaa?

Runsas suolan saanti ruokavaliosta kohottaa ja saannin vähentäminen alentaa verenpainetta. Runsas suolan käyttö lisää sydän- ja verisuonisairauksien vaaraa myös verenpaineesta riippumatta. Suola voi altistaa myös osteoporoosille ja joillekin syöville.

Matalaan verenpaineeseen suolan käytön lisääminen ei ole sopiva hoitokeino.