Ravitsemuspassi
 
 
 

Lihavuus

Energian saannin ja kulutuksen välinen epätasapaino sekä siitä johtuva lihominen ovat suomalaisen ravitsemuksen suurin ongelma. Parissa vuosikymmenessä lihavuus on 2-3 -kertaistunut. Erityisesti nuorten aikuisten ja lasten ylipainoisuus yleistyy.

Lihavuuden ehkäisynä ja hoitona ovat painonhallinta ja laihdutus. Jo 5-10 %:n pysyvällä painonpudotuksella on merkitystä. Laihtuminen edellyttää energian saantia suurempaa energian kulutusta, missä ratkaisevina osatekijöinä ovat yksilön koko ja perusaineenvaihdunta, ruokavalion laatu ja syödyt ruokamäärät sekä liikunnallinen aktiivisuus.

Laihduttamisen jälkeiseen painonhallintaan sopii ravitsemussuositusten mukainen kohtuullisesti energiaa sisältävä ruokavalio, jossa keskeistä on:

  • Ruoka-annosten koon kohtuullistaminen ja lautasmallin periaatteiden noudattaminen
    • Runsas ruokatarjonta sekä suuret annos- ja pakkauskoot altistavat liialliselle syömiselle.
  • Kuitupitoisten ruoka-aineiden, kuten kasvisten ja täysjyväviljan, monipuolisuus ja runsaus
    • Runsaskuituiset kasvikset ja viljatuotteet syrjäyttävät energiapitoisempia ruokia, lisäävät kylläisyyttä ja vaativat pureskelua, jolloin syömistahti hidastuu.
  • Runsasrasvaisten ja sokeripitoisten ruokien ja juomien käytön vähentäminen
    • Erityisesti sokerillisista virvoitusjuomista ja mehuista saadaan paljon kaloreita ilman kylläisyysvaikutusta.
  • Säännöllinen ateriarytmi
    • Pitkät ateriavälit johtavat usein hallitsemattomaan syömiseen, minkä vuoksi päivittäin on suositeltavaa nauttia vähintään kolme ateriaa (aamupala, lounas, päivällinen) ja 1-3 välipalaa.


Ruokavaliolla on liikuntaa suurempi merkitys painonhallinnassa ja laihduttamisessa. Ruokavaliomuutosten ohelle tarvitaan kuitenkin energian kulutusta tehostavaa säännöllistä liikuntaa: vähimmäistavoite on puoli tuntia kävelyä tai muuta reipasta liikuntaa useimpina päivinä viikossa.

Nopeaan ja tehokkaaseen painonpudotukseen pyritään usein erilaisten dieettien ja laihdutusohjelmien avulla. Muotidieeteillä (esimerkiksi Atkins, Zone, kaalisoppadieetti) ei ole kuitenkaan tutkitusti saavutettu lisähyötyä painonhallinnassa.

 


 

 

 

 

 

Lisätiedonnälkään:

Miten lihavuus määritellään?
Ylipainon ja lihavuuden määrittelystä voit lukea lisää Sydänliiton sivuilta Painoindeksi ja vyötärönympärys

 

Keskeisimmät ruokavaliotekijät painonhallitsijan ruokavaliossa:
(klikkaa kuva suuremmaksi)

  • (Kuva: Sydänliitto/Neuvokas perhe)